Direktlänk till inlägg 10 januari 2012

Kotlett

Av Lina - 10 januari 2012 23:16



Ingredienser:
4 st kotletter

1 gul lök

3 dl vispgrädde

1 köttbuljongtärning

Salt och peppar

Såskulör

Mjöl

Ris


Gör såhär:

värm upp stekpannan ordentligt. När stekpannan är rykande het häller du i rikligt med steksmör.

Salta och peppra kotletterna och tjoffa i dom i stekpannan. Vänd på dom när dom fått fin färg på ena sidan. (försök att inte vända köttet för ofta.. Det ska man inte göra. vet inte varför egentligen, men så äre :P)


Under tiden hackar du löken. inte finhacka. sen steker du löken i massa steksmör på låg värme. tills den fått fin färg och är mjuk.


När kotletterna stekt klart lägger du dom på en tallrik och låter dom vila en stund.

och häller i grädden i stekpannan som kotletterna stekts i. Tjoffa sedan i köttbuljongen. Salta och peppra. och ha i såskulör, så såsen får en fin brun färg.

Gör sedan en redning på mjöl och vatten (skaka ihop) och häll i såsen. Såpass mycket så du tycker såsen blir lagom tjock.


Serveras med ris :)


Smaklig måltid!! //Linspiration

 
 
Ingen bild

Izza

12 januari 2012 08:34

Vad duktig du är på att laga mat lina!
Tror minsann allt smakar lika gott som det ser ut.

Lina

14 januari 2012 18:47

Åh tack! :) Ja, folk brukar säga att dom gillar det iaf. Får ju hoppas att de inte bara säger så för att vara snälla :p

 
Ingen bild

Izza

15 januari 2012 17:52

Det är det säkerligen inte!
Mumsmums!

Lina

17 januari 2012 01:35

hihi tacktack :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 17 januari 2012 01:35


  Ingredienser:Benfria kotletter Färska kantareller 3dl Vispgrädde Kantarellfond Såskulör potatis Salt & svartpeppar, vitpeppar och socker   Gör såhär:Hetta upp en stekpanna (Jag använde en räfflad grillpanna för att få köttet ra...

Av Lina - 12 januari 2012 00:17

         Jag ÄLSKAR julen!Jag älskar alla tända ljus, allt julpynt, att få ge bort paket, att få paket, se barnens glittrande förväntansfulla blickar när tomten kommer gående, maten, stämningen, musiken, det glittrande snön och KalleAnka!!   ...

Av Lina - 10 januari 2012 23:35


  Ingredienser: Grytbitar (fläsk) Broccoli 1 gul lök Gurka Tomat Majs Ruccolasallad 1 burk Creme fraiche Thai sweet chilisås 1 köttbuljongtärning Bulgur Kikärtor   Gör såhär: Bryn grytbitarna ordentligt i steksmör. ...

Av Lina - 10 januari 2012 23:03


  Ingredienser:Blandfärs ca 5hg 2 st Gula lökar 1 ägg Mjöl 5 dl grädde 2 köttbuljongtärningar 8-10 potatisar Salt & peppar Lingonsylt   Gör såhär: Lägg blandfärsen i en bunke. Kläck i ägget, Finhacka en utav lökarna och slä...

Av Lina - 1 december 2011 19:15


  Ingredienser: Ett paket grillade kamben eller revbensspjäll. 5-8 potatisar 5-6 champinjoner 1 st gul lök 2dl grädde 0.5-1 köttbuljongtärning mjöl steksmör mjölk såskulör Salt och peppar   Gör såhär: Skala potatisen ...

Presentation


Hej mitt namn är Lina!
Jag är en halvsnurrig och glad tjej på 21 sommrar med iaf en fot på jorden. Jag älskar min familj, kille, mina vänner, min lilla vovve, matlagning, shopping och partyparty ^^
Så jag antar att det är det min blogg kommer innehålla

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards