Direktlänk till inlägg 23 november 2011

Porterstek ala Lina!

Av Lina - 23 november 2011 20:35


Eftersom det varit förfrågningar om mina recept hit och dit,

så tänkte jag börja med att dela med mig av ett utav det bästa recept jag har!

Ett recept på Porterstek. Ni Måste prova det SNARAST! :)  



Så här kommer receptet:


ca1,5 kg Högrev av nöt

1 st Stor Gul lök

2-3 Vitlöksklyftor

8-10 st Enbär

3 st Lagerblad

2 dl Svart vinbärssaft (koncetrerad)

1 dl Kinisisk Soja

1 st Flaska Porter ÖL

1 st Köttbuljongtärning

Minst 3 dl Vispgrädde

Salt & Peppar



Gör såhär:

Ta en stor kastrull. Lägg i köttet. Köttet skall inte brynas innan. Hacka löker grovt och släng i. Tillsätt allt det andra, förutom vispgrädden. Och om köttet inte täcks av Porterölen (vilket det inte brukar) så häll i vatten tills det är så gott som täckt.

Sätt på plattan på högsta värmen. När det börjar koka sänker du värmen så det bara småputtrar.

Det ska stå och småputtra en timme per kilo minst.

När köttet är färdigkokat tar du upp det ur kastrullen och lindar in det i foliepapper och låter det vila.

HÄLL INTE UT DET KÖTTET KOKAT I... För det skall vi göra sås utav nu serrö! :)


Under tiden som köttet vilar Gör du alltså såhär:

Den fond/sky (vad du nu vill kalla det för) som är kvar i kastrullen,

silar du ordentligt. Sen tillsätter du vispgrädden.

Låter det koka upp och sen gör du en redning på Mjöl och lite vatten (som du skakar ihop innan du häller det i såsen)



Detta serveras med Hasselbackspotatis (skalad, snittat potatis. Med flytande smör och ströbröd strött över. In i ugnen på 225g i ca 40 min) Och en god Sallad.


SMAKLIG MÅLTID!!!!


Undrar ni över ngt så är det bara till att skriva och fråga!

Kram/ Linspiration!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 17 januari 2012 01:35


  Ingredienser:Benfria kotletter Färska kantareller 3dl Vispgrädde Kantarellfond Såskulör potatis Salt & svartpeppar, vitpeppar och socker   Gör såhär:Hetta upp en stekpanna (Jag använde en räfflad grillpanna för att få köttet ra...

Av Lina - 12 januari 2012 00:17

         Jag ÄLSKAR julen!Jag älskar alla tända ljus, allt julpynt, att få ge bort paket, att få paket, se barnens glittrande förväntansfulla blickar när tomten kommer gående, maten, stämningen, musiken, det glittrande snön och KalleAnka!!   ...

Av Lina - 10 januari 2012 23:35


  Ingredienser: Grytbitar (fläsk) Broccoli 1 gul lök Gurka Tomat Majs Ruccolasallad 1 burk Creme fraiche Thai sweet chilisås 1 köttbuljongtärning Bulgur Kikärtor   Gör såhär: Bryn grytbitarna ordentligt i steksmör. ...

Av Lina - 10 januari 2012 23:16


    Ingredienser:4 st kotletter 1 gul lök 3 dl vispgrädde 1 köttbuljongtärning Salt och peppar Såskulör Mjöl Ris   Gör såhär: värm upp stekpannan ordentligt. När stekpannan är rykande het häller du i rikligt med steksmör. ...

Av Lina - 10 januari 2012 23:03


  Ingredienser:Blandfärs ca 5hg 2 st Gula lökar 1 ägg Mjöl 5 dl grädde 2 köttbuljongtärningar 8-10 potatisar Salt & peppar Lingonsylt   Gör såhär: Lägg blandfärsen i en bunke. Kläck i ägget, Finhacka en utav lökarna och slä...

Presentation


Hej mitt namn är Lina!
Jag är en halvsnurrig och glad tjej på 21 sommrar med iaf en fot på jorden. Jag älskar min familj, kille, mina vänner, min lilla vovve, matlagning, shopping och partyparty ^^
Så jag antar att det är det min blogg kommer innehålla

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<<
November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards