Direktlänk till inlägg 1 december 2011

Enkel Pyttipanna

Av Lina - 1 december 2011 19:15


Ingredienser:

Ett paket grillade kamben eller revbensspjäll.

5-8 potatisar

5-6 champinjoner

1 st gul lök

2dl grädde

0.5-1 köttbuljongtärning

mjöl

steksmör

mjölk

såskulör

Salt och peppar


Gör såhär:

Skala potatisen och dela dem till små bitar. Koka med saltat vatten.

Under tiden som potatisen kokar så hackar du champinjonerna och löken.

Och så tar av köttet ifrån benen på kambenen. Lättast att använda dina tvättade händer ;) när du ska göra detta


Hetta upp en stekpanna på medelvärme och släng i champinjonerna. Utan varken smör eller olja. Låt dom svettas!

När Champinjonerna fått svettats klart och fått fin färg klickar du i smör i stekpannan. Fräser svampen liten, sen tjoffar du i den hackade löken. Låt det fräsas ihop en stund.


När potatisen sedan kokat klart och champinjonerna och löken fått gosa ihop sig, så tjoffar du i potatisen i stekpannan också. Salta och peppra lite lätt.

När potatisen fått en liten fin gyllenbrun färg så slänger du i köttet.

Rör om försiktigt så inte potatisen går sönder.


Tillbehör: Gräddsås (inget måste såklart)

Smält Massa steksmör i en kastrull. Sänk värmen. Sen tillsätter du mjöl (rör om samtidigt)

När det blivit en fast massa av det så tillsäller du ca 3 dl mjölk. rör om hela tiden.

Sen tillsätter du ca 2 dl grädde. rör om. Ha i köttbuljongtärning och lite såskulör.

Salta och peppra.



Smaklig måltid!!!

  


/Linspiration

 
 
Ida

Ida

15 december 2011 23:39

Var är all julmat? :p

http://lilla-pys.bloggplatsen.se

Lina

3 januari 2012 21:02

Jag gjorde ingen julmat i år. Vi var ju i sälen :) Men kanske kan lägga upp nått inlägg och bilden jag tog på julafton, på maten :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 17 januari 2012 01:35


  Ingredienser:Benfria kotletter Färska kantareller 3dl Vispgrädde Kantarellfond Såskulör potatis Salt & svartpeppar, vitpeppar och socker   Gör såhär:Hetta upp en stekpanna (Jag använde en räfflad grillpanna för att få köttet ra...

Av Lina - 12 januari 2012 00:17

         Jag ÄLSKAR julen!Jag älskar alla tända ljus, allt julpynt, att få ge bort paket, att få paket, se barnens glittrande förväntansfulla blickar när tomten kommer gående, maten, stämningen, musiken, det glittrande snön och KalleAnka!!   ...

Av Lina - 10 januari 2012 23:35


  Ingredienser: Grytbitar (fläsk) Broccoli 1 gul lök Gurka Tomat Majs Ruccolasallad 1 burk Creme fraiche Thai sweet chilisås 1 köttbuljongtärning Bulgur Kikärtor   Gör såhär: Bryn grytbitarna ordentligt i steksmör. ...

Av Lina - 10 januari 2012 23:16


    Ingredienser:4 st kotletter 1 gul lök 3 dl vispgrädde 1 köttbuljongtärning Salt och peppar Såskulör Mjöl Ris   Gör såhär: värm upp stekpannan ordentligt. När stekpannan är rykande het häller du i rikligt med steksmör. ...

Av Lina - 10 januari 2012 23:03


  Ingredienser:Blandfärs ca 5hg 2 st Gula lökar 1 ägg Mjöl 5 dl grädde 2 köttbuljongtärningar 8-10 potatisar Salt & peppar Lingonsylt   Gör såhär: Lägg blandfärsen i en bunke. Kläck i ägget, Finhacka en utav lökarna och slä...

Presentation


Hej mitt namn är Lina!
Jag är en halvsnurrig och glad tjej på 21 sommrar med iaf en fot på jorden. Jag älskar min familj, kille, mina vänner, min lilla vovve, matlagning, shopping och partyparty ^^
Så jag antar att det är det min blogg kommer innehålla

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards